MEMBACA
Standard Kandungan | Standard Pembelajaran Tahun 2 | Penekanan Tahun 2 | Ukuran Standard Pencapaian Tahun 2 |
2.2 Membaca dan memahami perkataan, frasa dan ayat daripada pelbagai sumber dengan sebutan yang betul. | 2.2.1 Membaca dan memahami perkataan dalam ayat yang mengandungi dua atau tiga suku kata, diftong, vokal berganding, digraf dan konsonan bergabung dengan sebutan yang betul. | Baca dan faham ayat yang mengandungi perkataan dua atau tiga suku kata, diftong, vokal berganding, digraf dan konsonan bergabung. | Membaca dengan sebutan yang betul dan memahami ayat tersebut dengan betul. |
| 2.2.2 Membaca dan memahami frasa dalam ayat yang mengandungi perkataan dua atau tiga suku kata, diftong, vokal berganding, digraf dan konsonan bergabung dengan sebutan yang betul. | Baca dan faham frasa dalam ayat yang mengandungi perkataan dua atau tiga suku kata, diftong, vokal berganding, digraf dan konsonan bergabung. | Membaca dengan sebutan yang betul dan memahami dengan betul. |
| 2.2.3 Membaca dan memahami ayat majmuk daripada pelbagai bahan bacaan dengan sebutan yang betul. | Baca dan faham ayat majmuk daripada pelbagai bahan bacaan | Membaca dengan sebutan yang betul dan memahami dengan betul ayat yang dibaca. |
2.3 Membaca kuat pelbagai bahan bacaan dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul. | 2.3.1 Membaca kuat ayat penyata dengan lancar, sebutan yang jelas, intonasi yang betul dan berjeda. | Baca kuat ayat penyata . | Membaca lancar dengan sebutan yang jelas, intonasi yang betul dan berjeda. |
Standard Kandungan | Standard Pembelajaran Tahun 2 | Penekanan Tahun 2 | Ukuran Standard Pencapaian Tahun 2 |
| 2.3.2 Membaca kuat pelbagai jenis ayat dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul mengikut tanda baca. | Baca kuat pelbagai jenis ayat. | Membaca dengan lancar dan sebutan yang jelas dan intonasi yang betul mengikut tanda baca. |
2.4 Membaca dan memahami maklumat yang tersurat dan tersirat daripada pelbagai bahan untuk memberi respons dengan betul. | 2.4.1 Membaca dan memahami maklumat untuk mengenal pasti idea utama dan idea sampingan dalam bahan multimedia dengan tepat. | Baca dan faham maklumat dan mengenal pasti idea utama dan idea sampingan dalam bahan multimedia. | Membaca, memahami dan mengenal pasti idea utama dan idea sampingan dengan tepat. |
| 2.4.2 Membaca dan memahami maklumat daripada bahan multimedia untuk menyatakan maklumat mengikut urutan dengan betul. | Baca dan faham maklumat dalam bahan multimedia dan menyatakan maklumat mengikut urutan. | Membaca dan memahami maklumat dengan betul dan menyatakannya mengikut urutan yang betul. |
| 2.4.3 Membaca dan memahami maklumat yang tersurat dengan tepat daripada pelbagai bahan multimedia yang sesuai. | Baca dan faham maklumat yang tersurat daripada pelbagai bahan multimedia yang sesuai. | Membaca dan memahami maklumat dengan tepat . |
2.5 Membaca dan menaakul untuk memindahkan maklumat yang terdapat dalam pelbagai bahan. | 2.5.1 Membaca, memahami dan menaakul bahan grafik yang mempunyai perkataan dengan betul. | Bahan, faham dan menaakul bahan grafik yang mengandungi perkataan. | Membaca, memahami dan menaakul dengan betul. |
Standard Kandungan | Standard Pembelajaran Tahun 2 | Penekanan Tahun 2 | Ukuran Standard Pencapaian Tahun 2 |
| 2.5.2 Membaca, memahami dan menaakul bahan grafik dan bukan bahan grafik dengan betul. | Baca, faham dan menaakul bahan grafik dan bukan bahan grafik. | Membaca, memahami dan menaakul bahan dengan betul. |
| 2.5.3 Membaca, memahami dan menaakul bukan bahan grafik untuk memindahkan maklumat kepada bentuk grafik serta ayat dengan betul. | Baca, faham dan menaakul bahan bukan grafik untuk memindahkan maklumat kepada bentuk grafik serta ayat. | Membaca, memahami, menaakul dan memindahkan maklumat dengan betul. |
2.6 Membaca pelbagai bahan sastera dan bukan sastera yang sesuai bagi memupuk minat membaca. | 2.6.1 Membaca pelbagai bahan kreatif yang sesuai untuk menambah kosa kata dan meningkatkan kelancaran bacaan. | Baca pelbagai bahan sastera yang sesuai untuk menambah kosa kata dan meningkatkan kelancaran bacaan. | Membaca bahan kreatif dengan lancar dan memahami serta menguasai kosa kata. |
| 2.6.2 Membaca dan memahami pelbagai bahan bacaan berbentuk didik hibur untuk menambah ilmu dan kosa kata. | Baca pelbagai bahan bacaan yang sesuai untuk menambah ilmu dan kosa kata. | Membaca bahan bacaan dan memahami ilmu yang ada serta menguasai kosa kata . |
CONTOH RANCANGAN PELAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU TAHUN 2
Mata pelajaran | Bahasa Melayu |
Kelas | 2 Ibnu Qaiyyim |
Tema / Tajuk | Alam Fauna/ Binatang- binatang Peliharaan |
Masa | 8.00 – 9.00 pagi |
Standard Pembelajaran | 2.2.1 Membaca danmemahami perkataan dalam ayat tunggal yang mengandungi dua atau tiga suku kata, diftong,vocal berganding,diagraf dan konsonan bergabung dengan sebutan yang betul. |
objektif Pembelajaran | Pada akhir pembelajaran murid murid mengetahui dan berupaya membaca 6 daripada 10 perkataan yang mengandungi dua atau tiga suku kata dengan sebutan yang betul. |
Aktiviti Pembelajaran | 1.Murid melihat gambar yang dipaparkan oleh guru dan menamakan haiwan. 2.Murid dibimbing oleh guru mengeja nama-nama haiwan yang dipaparkan. 3. Murid membaca perkataan secara individu dan kelas. 4. Murid dibimbing oleh guru membaca ayat-ayat tunggal secara berkumpulan. 5. Murid membaca ayat-ayat tunggal secara individu 6. Murid diminta melengkapkan ayat dengan perkataan yang sesuai. |
Elemen Merentas Kurikulum (EMK) | Nilai murni - Kasih Sayang Keusahawanan - Berniaga TMK - Komputer |
Bahan Bantu Belajar | Slaid, Lembaran Kerja |
Penilaian Pengajaran dan Pembelajaran | murid membaca ayat tunggal. |
Refleksi | 30 daripada 34 orang murid menguasai objektif pengajaran dan pembelajaran. Empat orang murid yang tidak menguasai dibimbing oleh guru. Murid yang telah menguasai diberikan latihan pengayaan. |
No comments:
Post a Comment