Friday 30 December 2011

KEMAHIRAN TATABAHASA

STANDARD KANDUNGAN DAN STANDARD PEMBELAJARAN
ASPEK TATABAHASA

Objektif Aspek Tatabahasa
Objektif Aspek Tatabahasa adalah untuk memastikan murid mengetahui dan berkeupayaan:
i.              memahami dan menggunakan kata nama am hidup manusia, kata nama khas hidup manusia dan kata ganti nama diri dengan betul mengikut konteks;
ii.             memahami dan menggunakan kata kerja  tunggal dan kata adjektif pancaindera dengan betul mengikut konteks;
iii.            memahami dan menggunakan kata hubung dan kata tanya dengan betul mengikut konteks;
iv.            memahami dan menggunakan imbuhan awalan dan imbuhan akhiran dengan betul mengikut konteks;
v.             memahami dan membina ayat dasar dengan betul mengikut konteks;dan
vi.            memahami dan membina ayat penyata menggunakan tanda baca yang betul mengikut konteks.


\








ASPEK TATABAHASA

STANDARD KANDUNGAN
STANDARD PEMBELAJARAN
5.1 Memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.
5.1.1 Memahami dan menggunakan kata nama
         am hidup manusia dengan betul mengikut
         konteks.
5.1.2 Memahami dan menggunakan kata nama    
         khas hidup manusia dengan betul   
         mengikut konteks.

5.1.3 Memahami dan menggunakan kata ganti
         nama diri  dengan betul mengikut konteks.

5.1.4 Memahami dan menggunakan kata kerja
         tunggal dengan betul mengikut konteks.

5.1.5 Memahami dan menggunakan kata
         adjektif  pancaindera dengan betul
         mengikut konteks.



5.1.6 Memahami dan menggunakan kata
         hubung dengan betul  mengikut konteks.

5.1.7 Memahami dan menggunakan kata tanya   
         dengan betul mengikut konteks.          
5.2 Memahami dan menggunakan pembentukan kata yang sesuai dalam pelbagai situasi dengan betul.
5.2.1Memahami dan menggunakan  imbuhan
        awalan dan imbuhan akhiran dengan betul
        dalam pelbagai situasi
5.3 Memahami dan membina ayat yang betul dalam pelbagai  situasi.
5.3.1 Memahami dan membina ayat dasar
         menggunakan pola ayat  FN + FN, FN +   
         FK, FN + FA dan FN + FS dengan betul
         dalam pelbagai situasi.    
 5.3.2 Memahami dan membina ayat penyata   
          dengan menggunakan tanda baca yang
          betul mengikut konteks.

CONTOH RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
BAHASA MALAYSIA TAHUN 2
Mata pelajaran

Bahasa Malaysia
Kelas
2 Budiman
Bilangan murid
35 orang
Tema / Tajuk
Jati Diri – Sayangi Keluarga
Masa
8:30-9:30 pagi
Standard Pembelajaran
5.1.1
Memahami dan menggunakan kata nama am hidup manusia dengan betul mengikut konteks.
Objektif
Pada akhir pengajaran dan pembelajaran, murid berupaya menamakan lima daripada tujuh  kata nama am hidup manusia dengan betul dalam pelbagai keadaan.
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
1.       Murid memerhati gambar yang dipaparkan melalui skrin besar.
2.       Murid menyatakan kata nama am hidup manusia di dalam gambar.
3.       Murid menamakan kata panggilan bagi ahli keluarga asas.
4.       Murid menyambung suku kata untuk membentuk perkataan kata nama am .
5.       Murid membaca perkataan kata nama am hidup manusia yang telah dibentuk.
6.       Murid mengisi tempat kosong berpandukan gambar.
Elemen Merentas Kurikulum - EMK
Nilai Murni : Kasih sayang
Keusahawanan
TMK             : Kemahiran berfikir
Bahan Bantu Belajar
BBB
LCD, lembaran kerja
Penilaian Pengajaran dan Pembelajaran
Murid menamakan kata nama am hidup manusia berdasarkan gambar yang ditayangkan.
Refleksi
30 daripada 35 orang murid telah mencapai objektif pembelajaran.
Murid yang belum menguasai akan diberi bimbingan.
Murid yang telah menguasai akan diberi  latihan pengayaan.

No comments:

Post a Comment