Friday 30 December 2011

KEMAHIRAN SENI BAHASA

STANDARD KANDUNGAN DAN STANDARD PEMBELAJARAN
ASPEK SENI BAHASA

Objektif Aspek Seni Bahasa
Objektif  Aspek Seni Bahasa  adalah untuk memastikan murid mengetahui dan berkeupayaan:
      i.      menyebut dan memahami perkataan dalam seni kata lagu  melalui persembahan nyanyian dan gerak laku secara didik hibur;
     ii.      mengujarkan ayat  dengan sebutan yang jelas dan intonasi yang betul serta menggunakan bahasa badan yang kreatif melalui penceritaan secara didik hibur;
    iii.      mengujarkan dialog dengan sebutan yang jelas dan intonasi yang betul  tentang sesuatu perkara   menggunakan bahasa badan dengan kreatif  melalui lakonan  secara didik hibur;dan
    iv.      melafazkan pantun dua kerat menggunakan bahasa yang indah dengan  intonasi yang betul dan  memahami maksud pantun  secara didik hibur.













ASPEK SENI BAHASA

STANDARD PEMBELAJARAN

 4.1.1  Menyebut seni kata lagu dengan jelas melalui  nyanyian secara didik hibur.
      Menyebut seni kata lagu dengan jelas melalui  nyanyian secara didik hibur
4.1.2     Memahami perkataan dalam seni kata lagu melalui nyanyian dan gerak laku   secara didik hibur.
      Memahami perkataan dalam seni
      kata lagu melalui nyanyian dan
      Gerak laku   secara didik hibur
4.2.1     Mengujarkan ayat  dengan sebutan yang jelas dan intonasi yang betul tentang sesuatu  perkara  melalui  penceritaan secara  didik hibur.
      Mengujarkan ayat  dengan sebutan
      yang jelas dan intonasi yang betul
      tentang sesuatu  perkara  melalui
      penceritaan secara  didik hibur.
4.2.2     Mengujarkan ayat  dengan sebutan dan intonasi yang betul dan jelas  tentang sesuatu perkara  serta menggunakan bahasa badan yang kreatif  melalui  penceritaan secara  didik hibur.
      Mengujarkan ayat  dengan sebutan
      dan intonasi yang betul dan jelas
      tentang sesuatu perkara  serta
      menggunakan bahasa badan yang
      kreatif  melalui  penceritaan secara 
      didik hibur
4.3.1     Mengujarkan dialog dengan sebutan dan intonasi yang betul dan jelas tentang sesuatu perkara  melalui  lakonan secara  didik hibur. 
      Mengujarkan dialog dengan
      sebutan dan intonasi yang betul dan
      Jelas  tentang sesuatu perkara
      melalui  lakonan secara  didik hibur
4.3.2   Mengujarkan dialog dengan sebutan dan intonasi yang betul dan jelas tentang sesuatu perkara  serta menggunakan bahasa badan dengan  kreatif melalui  lakonan secara  didik hibur. 
      Mengujarkan dialog dengan
      sebutan dan intonasi yang betul dan
     Jelas  tentang sesuatu perkara  serta
     menggunakan bahasa badan
     dengan  kreatif melalui  lakonan
     secara  didik hibur
4.4.1   Melafazkan  pantun dua kerat   dengan intonasi yang betul serta  memahami maksud pantun yang dilafaz menggunakan  bahasa yang indah  secara  didik hibur. 
Melafazkan  pantun dua kerat   dengan intonasi yang betul serta  memahami maksud pantun yang dilafaz menggunakan  bahasa yang indah  secara  didik hibur 



CONTOH RANCANGAN PELAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA TAHUN 2

Matapelajaran     : Bahasa Malaysia
Kelas                      : 2 Cemerlang
Tema / Tajuk       : Jati Diri, Patriotisme dan Kewarganegaraan – Hari Kebangsaan
Masa                      : 10.00 – 11.00 Pagi
Standard Pembelajaran     : 4.1.2
Objektif                 : Pada akhir Pengajaran Dan Pembelajaran murid berupaya memahami dan menyatakan empat daripada enam maksud perkataan dalam senikata lagu melalui nyanyian dan gerak laku secara didik hibur.
Aktiviti Pengajaran             : 1) Murid dipertunjukkan bendera Malaysia
                                                 2) Murid  dan guru  berbual tentang bendera
                                                 3) Murid diperdengarkan lagu 31 Ogos
                                                 4) Murid  dan guru menyanyi bersama-sama
                                                 5) Murid dipamerkan senikata lagu
                                                 6) Murid dan guru bersoaljawab tentang maksud lagu dan perkataan bergaris
                                                 7) Murid menulis maksud perkataan
Elemen Merentas Kurikulum : Patriotisme
                                                           TMK- Komputer
                                                           KBT – Menjana idea
                                                          Ilmu – Muzik, Kajian Tempatan
BBM                                      : Bendera, slaid lagu, komputer riba
Penilaian P & P                    : Murid dapat mengenalpasti dan menulis  maksud perkataan dalam senikata        lagu 31 Ogos.                                                 
Refleksi                                 : Semua murid boleh mencapai objektif P & P.



No comments:

Post a Comment